tisdag 16 mars 2010

ibland slår det mig, riktigt hårt, att jag egentligen inte lever för något alls. jag har gått på tomgång så länge jag kan minnas. är ständigt på jakt efter något att leva för, hitta meningen med livet. och allt oftare tror jag mig inse att det inte finns någon mening. den enda meningen med att leva skulle väl vara att man vill just leva, och jag tillhör inte kategorin människor som går runt och vill leva för levandets skull. för någon månad sedan blev min mor arg då jag råkade säga något cyniskt om att livet kanske inte är att föredra framför döden. hon hade en lång utläggning som gick ut på att livet var en gåva som man skulle vara tacksam för att man fått tilldelad sig. min far försvarande mig lite och påpekade att man inte kan kritisera människor som tänker i samma banor som mig. någon vecka senare tog hans bästa väl livet av sig. samma dag sa han att han hoppades att jag inte tänker eller tänkt göra detsamma. jag tycker det är lite obehagligt att det ibland framgår hur medvetna andra är om det jag tror inte märks. inte för att det finns någon chans/risk (?) att jag har tankar på att ta mitt liv. men jag tror att vi gör livet till något större än det är. vi föds inte lyckliga, vi är inte lyckliga, vi dör inte lyckliga. om det nu är lyckan man strävar efter i ett liv.
jag tror att det jag strävar efter som mest är trygghet. en trygghet annat än den man känner när man är i sitt hem och inget kan komma och ta en. en trygghet som gör att man liksom vågar kasta sig ut i något och ändå veta att man har en trygghet att falla tillbaka på. det enda jag hittills har funnit trygghet i är djuren och naturen. för de är orörliga. de försvinner inte för att jag gör ett misstag, de försvinner inte för att jag är ful eller inte kan prata om saker. inget i världen gör mig så lugn som den allra djupaste skog gör. men djuren dör och naturen blir bortvald för fula hus. det känns inte som en bestående trygghet.
äh, jag ska sluta nu. jag döljer allt bakom svammel igen. jag vet ju så väl vad det är jag behöver, men inte kommer få.

jag spelar vanlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar